Dag 12, 15 augustus, Maria Hemelvaart. - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 12, 15 augustus, Maria Hemelvaart. - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 12, 15 augustus, Maria Hemelvaart.

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Marijke

15 Augustus 2014 | Frankrijk, Charmes

Vanmorgen redelijk vroeg verruilde wij onze gerieflijke hotelkamer voor de fiets. Wij schrijven 15 augustus in Frankrijk (de hoogzomer vakantiemaand van Frankrijk) en noteren een temperatuur van 16 graden met druilerige regen. Dikke regenjassen aan, lange broeken en daar overheen regenbroeken. Wie waarschuwde ons allemaal voor de hitte in Frankrijk in deze tijd van het jaar?
Na een leuk praatje met een stel Belgische motorrijders in ons hotel kon de rit gaan beginnen. Opnieuw langs de moezel, veel jaagpaden die soms heel smal zijn en een slecht wegdek hebben. Onnoemelijk veel sluisjes waar maar heel af en toe een bootje doorheen vaart, gaan wij op weg naar Bayon (bekend van de borden op de route du soleil). Maar Bayon stelt werkelijk helemaal niets voor het enige dat open was, was een patisserie die gelukkig ook koffie had die wij aan een sta-tafel op mochten drinken. Dat beloofde wat voor Charmes, onze eindbestemming voor vandaag. Maar dat blijkt mee te vallen. Charmes is iets groter en lijkt ook wat gezelliger. Maar omdat wij zo vroeg vertrokken zijn mogen wij ons besproken hotel nog niet in. Dan maar eerst het plaatsje even rondrijden, wat in drie minuten gebeurd is. OK, dan gaan wij maar even lunchen in ons hotel, dat kan wel. De eigenaresse van het hotel vertrouwt ons toe dat het vandaag een feestdag is in Frankrijk. Het Maria Hemelvaart, een officiële christelijke feestdag in Frankrijk. Vandaar dat alles dicht is.
Nadat wij op onze hotelkamer alles hebben uitgepakt, kijken wij naar een café aan de overkant van de straat en zien daar Hannie en Oscar uit Tilburg zitten. Wij zwaaien en gaan direct naar beneden en schuiven aan. Uit hun weblog hadden wij begrepen dat zij serieus op het punt gestaan hadden om de fietstocht af te breken en terug te gaan naar Nederland. Dit vanwege het aanhoudende slechte weer. Zij hebben als werkende Nederlanders maar een beperkte tijd en willen die niet helemaal laten verregen.
Zij hadden zelfs al vrienden met de auto naar Nancy laten komen om hen te halen. Maar na een heerlijk diner met z'n vieren in Nancy, waarbij kennelijk veel gelachen is, hebben zij die vrienden met een lege auto teruggestuurd.
Ik heb Hannie in haar beste Frans nog wel even naar ons toekomstige hotel in Cluny laten bellen om te laten vragen of de eigenaar begrepen had dat er een pakje uit Nederland voor ons bezorgd wordt. Dat had hij.
Zij slapen hier nu vijf kilometer vandaan en wij komen ze vast nog wel eens tegen.

• 15 Augustus 2014 - 21:37

Oscar En Hannie :

Ha Paul en Marijke,

Leuk om te lezen en zo herkenbaar! Maar ook jullie houden vol. We hebben immers de weer apps bij de hand

• 15 Augustus 2014 - 22:05

Riet En Aad:

Leuk je verslagen weer te lezen .Het is ons slaapmutsje.succes de komende km's

• 15 Augustus 2014 - 23:33

Peter En Mieke:

Ja jongens, wat een feest der herkenning!! Het is zwaar en het zit tegen en het regent! Maar dan dat heerlijke biertje, die lekkere douche, de leuke ontmoeting, het maakt het allemaal de moeite waard. Heel veel plezier en jullie gaan naar het zuiden, dat is de goede richting. Liefs van ons, vanaf morgen uit Otterlo.