Dag 13, Een heerlijke vlakke etappe met mooi weer - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 13, Een heerlijke vlakke etappe met mooi weer - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 13, Een heerlijke vlakke etappe met mooi weer

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Marijke

16 Augustus 2014 | Frankrijk, Charmes

Na een wat onrustige nacht vanwege de herrie in de vrij drukke straat voor ons hotel. Is het weer tassen inpakken en ontbijten afrekenen en wegwezen. Het lijkt of wij dit met onze fietsreizen al honderden keren gedaan hebben. Het is een plezierig soort automatisme dat wij hebben ontwikkeld. Maar het is droog vandaag en de voorspelling is ook gunstig. Dit wordt een mooie fietsdag, dat weten wij zeker.
Wij verlaten de Moezel en gaan weer het heuvelachtige land in. Dat betekent wel weer klimmen maar het is tegelijk een stuk afwisselender en mooier. Een beetje Zuid-Limburg achting, maar dan wat hogere heuvels (tot 450 meter)
Na 25 km komen wij in het enige plaatsje vandaag dat mogelijk een café bezit voor de dagelijkse koffie. Er is inderdaad één hotel, café, restaurant. En net als wij afstappen en de fietsen neerzetten om de koffie te bestellen komen daar Hannie en Oscar aanzetten en willen daar ook koffie drinken. Hilariteit allom natuurlijk. Wij zitten weer gezellig koffie te drinken en wij gebruiken de talenkennis van Hannie om haar te laten bellen met de chambre d'hote van morgenavond waar wij alle vier geboekt hebben. Wij willen daar ook graag eten en Hannie krijgt dat met haar beste Frans ook voor elkaar.
Wij fietsen wel apart verder, want wij komen elkaar toch wel weer tegen.
Daarna is het een hele vlakke route. Wij fietsen ongeveer 25 km langs het Canal de L'est, met ongeveer 40 sluisjes. Iedere paar honderd meter moeten de motorbootjes weer een sluisje passeren. Als ik dit zie ben ik blij dat wij dat nooit gedaan hebben. Vlak voor onze besproken B&B zijn er nog wel een paar venijnige klimmetjes, maar dan staan wij plotseling om kwart voor drie al voor onze B&B van een Nederlandse eigenaar. Het blijkt een grote oude boerderij te zijn en na een paar keer aanbellen en opbellen wordt er open gedaan. De eigenaar was net aan zijn siësta bezig.
Na de ontvangst kunnen wij lekker samen met een paar andere gasten aan het zwembad in de zon zitten en ik kan eindelijk sinds anderhalve week weer een korte broek aan. s'Avonds doen wij mee aan de Table d'hote. Dat betekent dat wij met de andere gasten aan een grote tafel zitten en gezamenlijk eten wat de eigenaar gekookt heeft. De eigenaar is een Nederlander die hier sinds 2008 het hele jaar woont, maar zijn vrouw werkt nog in Nederland en is juist vanmorgen weer naar Nederland vertrokken. Te veel verhalen aan tafel om hier allemaal te beschrijven, maar wel heel interessant.