Dag 16, Paultje gaat op reis en neemt mee......... - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 16, Paultje gaat op reis en neemt mee......... - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 16, Paultje gaat op reis en neemt mee.........

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

19 Augustus 2014 | Frankrijk, Beaune

Draadjes in een zakje, knijpers, vasthoudertjes stukjes rubber, schroevendraaiers, zaklampjes, fototoestel, plastic, vaseline, lijm, tiewraps, statiefje, Snoeren, wel vijf stuks, oplader, Bose muziekbox, één iPad, twee iPhones, reservebrillen en nog veel meer!

Via de telefoon van Paul komt draadloos een prachtig geluid uit de meegenomen muziekbox, heel Frankrijk kan meegenieten zoveel geluid komt eruit. Na de dagelijkse fietstocht, zodra de pilsjes op tafel staan en wij schoon en wel aan schuiven klinkt er zachte muziek, elk nummer wat je maar wilt kan gedraaid worden. En dat gebeurt dan ook. Terwijl ik na gedane arbeid, mijn gedachten aan papier toevertrouw en Paul met zijn iPad en iPhone bezig is, bedient hij ondertussen als een ware discjockey de muziek.
Ondertussen komen we bij van het fietsen, dat best vermoeiend is.
Het grote verschil met in Nederland fietsen is, dat het in Noord Frankrijk veel saaier is. Heel veel gehuchten of plaatsjes zijn leeg of verlaten en het lijkt op het sprookje van Doornroosje "100 jaar slapen" Winkels zijn dicht of meestal voor altijd gesloten en je moet minimaal 40 km fietsen om een kopje koffie te scoren. Je merkt hier heel duidelijk de verstedelijking van deze omgeving.

Afgelopen zondag was het een uitzondering toen we langs de Saône fietsten en er een groot gedeelte van de route vissers stonden, niet zomaar vissers. Nee er waren verschillende grote viswedstrijden aan de gang. Alles was afgezet met linten en elke visser had een eigen vak, waar heel veel interessante hengels lagen..
Ons fietspad langs de Saône liep er pal langs, dus toen wij passeerden werd er veelal verstoord opgekeken, door de familie en vrienden rondom de visser.
"Bonjour", zeiden we maar niet meer, men stelde dat niet op prijs. Alle gezichten stonden ernstig het leek wel een begrafenis. Maar er was dan ook wat te winnen. Wel zes grote Gouden Bokalen stonden klaar en de jury liep langs om de gevangen vissen op te meten.
Ook kwamen we zondag veel meer tentjes of restaurantjes tegen waar je even kon gaan zitten om iets te gebruiken. Dat gaat de goede kant op dacht ik, je kan wel zien dat we zuidelijker komen.

Niet dus. Vandaag was het record, na 62 km fietsen dat we eindelijk een cafeetje troffen dat open was.
De hotelletjes en restaurantjes en winkels redden het veelal niet door de strenge regelgeving vertelde de eigenaresse van ons hotel gisteravond. Of het klopt weet ik niet maar het is heel opvallend als je 14 dagen door het verlaten Noord Frankrijk fietst.

Voordat we gaan fietsen nemen we s'morgens daarom van alles mee, yoghurt, fruit, drinken, etc.
En met een heerlijke temperatuur van 19 graden en een zonnetje genieten we intens dat we dit kunnen doen!
Groetjes vanuit Beaune!

• 19 Augustus 2014 - 23:00

Henk:

paul en marijke
    met het stof van de verbouwing in het haar en de dag na het afscheid van dierbare manus plots weer even in de fietsmodus via jullie interessante verslagen. jullie gaan het goede weer in terwijl wij hier ongeveer verzuipen in de regenhozen. de foto's en verhalen geven een mooi beeld van jullie tocht. blijf genieten, dan doen wij dat op afstand met jullie
    vr fietsgroeten van henk en riet uit bijna santpoort dorp

• 19 Augustus 2014 - 23:38

Riet Van Kilsdonk:

Hoi Marijke en Paul,
    Vanaf de camping in Otterlo de groeten van 12 van kuijerens en aangelieerde kouwe kant.
    We "genieten" van een vroege herfst, lopen in dikke winterkleding rond en verschuiven onze stoelen om het halfuur de stoelen van buiten naar binnen vanwege de hevige regenbuien.
    Zie bericht van Herman op Facebook die een filmpje heeft gemaakt van de hevige hagelbui.
    'S Avonds eten we samen in de gemeenschapszaal, kijken naar de slimste mens en spelen een potje boerenbridge.
    We houden de moed erin met drank en lekker eten.
    Overigens is de hei prachtig paars.
    Groeten van allemaal
    Riet

• 20 Augustus 2014 - 21:39

Marianne:

Zelfs jullie tochten door de regen klinken nog gezellig. Heerlijk om te lezen, al die fietservaringen. Beaune is wel een heel leuk stadje om te bivakeren. Cluny trouwens ook.
    Bij ons scheen altijd de zon toen wij daar waren. Die zon moet natuurlijk een dezer dagen ook voor jullie gaan schijnen. Wij waren in Kroatië waar je hete droge zomers verwacht. Dit jaar was dat niet het geval maar het vakantiegevoel was er helemaal. Zo klinkt het ook bij jullie. Dus gewoon dapper doorfietsen..... Succes