Dag 24, Het Rhône dal - Reisverslag uit Tournon-sur-Rhône, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 24, Het Rhône dal - Reisverslag uit Tournon-sur-Rhône, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 24, Het Rhône dal

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Marijke

27 Augustus 2014 | Frankrijk, Tournon-sur-Rhône

Wij gaan nu toch echt weg bij onze boerderij vandaan. Eerst nog een paar eigen eitjes koken als aanvulling op het karige ontbijt en dan de fietsen op. Wij moeten eerst 4 km afdalen naar Rive de Gier om dan vervolgens in de zelfde richting, maar dan aan de andere kant van het dal weer omhoog te klimmen. Op zich een prachtige klim waarbij de paarse heide op de berghellingen overal prachtig bloeit. Halverwege komen wij een stuwmeer tegen omsloten met bergen vol met paarse heide. Te mooi om waar te zijn. Dat kun je helaas niet in een foto vangen. Toch maar wel geprobeerd.
Na 5 km klimmen komen wij in Saint Croix en Jarez. Een heel beroemd dorpje omdat het vroeger een klooster complex was, en nu een prachtig authentiek dorpje. Mooi maar, wij hebben ze mooier gezien. Daarna volgt nog een klim van 5 km die veel steiler is, maar opnieuw prachtig en wij zijn deze hele klim niemand tegen gekomen. Wel een paar hele venijnige klimmetjes van 12 en 13 % erin. Echte kuitenbijters, die je niet te veel moet hebben op een dag.
Op de top van 624 meter, kijken wij uit over een groot deel van het Rhônedal. Een man met zijn twee kleinkinderen die daar ook staat met hun racefietsen spreekt ons aan en is belangstellend naar ons reis en naar onze fietsen. Weer een leuk gesprekje.
De lange afdaling van zeker 6 km naar de Rhône is een groot feest. Af en toe stoppen wij wel even om van het uitzicht te genieten en een foto te maken.
Beneden in het dorp gebruiken wij een lunch van de dag ( linzen met worst) en gaan weer vrolijk verder voor nog eens 50 km op een mooi fietspad langs de Rhône. Maar helaas heel veel hobbels van boomwortels. Wij komen de hele weg niets meer tegen waar wij iets kunnen gebruiken. Het is maar goed dat wij altijd onze eigen drink yoghurt bij ons hebben.
Ons hotelletje in Tournon is met de TomTom snel gevonden. En als wij daar aankomen met 88 km op de teller mogen de fietsen in de eetzaal van het hotel staan. Zo luxe hebben ze nog nooit gestaan!
Dan volgt het dagelijkse ritueel. Douchen, kleren wassen, drogen, en de stad in om een biertje te scoren.
Het was weer een heerlijke dag met mooi weer, een prachtig landschap en vanavond nog lekker gegeten ook, met daarbij natuurlijk een heerlijk fles Côte du Rhône.