Dag 26, De hoogst klim van de reis. - Reisverslag uit Vogüé, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 26, De hoogst klim van de reis. - Reisverslag uit Vogüé, Frankrijk van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 26, De hoogst klim van de reis.

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Marijke

29 Augustus 2014 | Frankrijk, Vogüé

Op papier wordt dit een zware dag. Wij beginnen met een klim van 8 km en later nog een klim van 21 km naar de hoogste top van de hele reis 1119 meter. Dus het is maar goed dat de maagklachten een beetje gezakt zijn. Het weer is ideaal, niet te heet niet te koud, maar en wordt wel regen verwacht. De gastheer in onze B&B is een hele vriendelijk maar uiterst onhandige man, die steeds maar met één dingetje tegelijk komt aanzetten bij het ontbijt. Dat wekt op onze lachspieren.
Wij zitten al vroeg op de fiets en het klimmen kan direct beginnen. Ik voel mijn maag weer opspelen, als dat maar goed gaat. Maar dat gaat prima. Al om 10.00 uur staan wij op de eerste top van de Col de Nonières op 671 meter. Een lange afdaling volgt. Ik heb al vaker gezegd dat het hele fietsen in de bergen één grote energie verspilling is. Alle energie die je in het klimmen legt wordt teniet gedaan met het dalen. Dan ben je weer terug bij af en kun je van voren af aan opnieuw beginnen. Zo ook vandaag, toen wij eenmaal beneden waren konden wij direct beginnen aan een klimpartij van 21,5 km over de Col de Mézilhac op 1119 meter. Gelukkig stonden er om de km steeds bordjes aan de kant van de weg waarop je kon zien hoever je was en hoe stijl de komende kilometer was. Uiteindelijk hebben wij het allebei gered. Weliswaar met wat pauzes maar toch! Ik ben er wel trots op dat ik met mijn 65 jaar deze berg toch nog zelfstandig heb kunnen beklimmen. Maar ik ben er ook van overtuigd dat een E-bike hierbij toch net wat meer plezier geeft. Dan hoef je op deze leeftijd niet helemaal meer tot de bodem te gaan.
Daarna volgt een van de langste afdalingen die wij ooit hebben meegemaakt. Ik denk ongeveer 30 km. Wij zitten nu midden in de Ardèche en het valt op dat het hier vooral bossen zijn die wij zien. Geen weilanden meer, of landbouw, alles is bos wat je ziet en dan natuurlijk,de beekjes en riviertjes waar je langs fiets.
Op het eind van de rit raken wij toch weer verdwaald en fietsen zelfs een paar km op een snelweg. Daarna via de TomTom de route weer opgezocht en uiteindelijk kwamen wij in Vogué terecht wat een van de mooiste dorpjes van Frankrijk zou moeten zijn. Wij vonden dat erg tegenvallen, maar smaken verschillen. Het is vooral toeristisch en dat zijn wij niet meer zo gewend.
Ons hotelletje ligt buiten het plaatsje en is het meest armoedige van onze hele trip. Maar ja het heeft een bed een douche en internet, dus waar klagen wij over.
Met 87 km op de teller waarvan 29,5 km klimmen was het weer een heftige dag.