Dag 39, Een culturele, surrealistische dag - Reisverslag uit Figueres, Spanje van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Dag 39, Een culturele, surrealistische dag - Reisverslag uit Figueres, Spanje van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Dag 39, Een culturele, surrealistische dag

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Marijke

12 September 2014 | Spanje, Figueres

Dit was de eerste keer dat wij zonder ontbijt op pad gingen, hoewel ik wel een lekker kopje thee op bed kreeg van Marijke. Na een paar honderd meter komen wij op het dorpspleintje met de enige winkel van het dorp en dat blijkt ook een soort cafeetje te zijn, waar wij koffie en een croissantje kunnen krijgen. Daarna is het weer een genoegen om te fietsen, nu door het groene Spaanse land. Hoewel kilometers achter elkaar een bosbrand talloze bomen verwoest heeft, is het toch mooi en vooral heel rustig. Tot wij bij een een autoweg komen richting Figueres. Dan is het 10 kilometer lang heel druk met snelverkeer vlak naast ons. In Figueres vinden wij al snel ons hotel. Maar aangezien wij er al om 11.30 uur zijn kunnen wij nog niet direct de kamer in. Maar na een klein half uur bezwijkt de receptioniste voor mijn charmes en mogen wij toch de kamer in. Een heerlijke douche en even omkleden en wij zijn helemaal klaar voor de schilder Salvador Dali, waar deze stad beroemd om is. Het heeft een groot Dali museum en het hotel waar wij in verblijven heeft talloze Dali foto' s en kunstwerken van Dali hangen omdat hij hier vroeger veel verbleef.
Het museum is inderdaad indrukwekkend en zeer de moeite waard. Wat een ongelofelijk excentrieke en aparte man was dat. En wat een geweldige productie aan kunstwerken heeft deze man gehad. Ik ben blij dat wij hier even de tijd voor hebben genomen. Aan de kust in Cadaqués, heeft hij ook gewoond en wij willen daar eigenlijk morgen even naar toe met een huurauto, maar voor zijn huis, annex museum aldaar moet je bespreken en morgen is alles al volgeboekt. Dus helaas, dan blijven wij morgen nog hier.
Het is wel jammer dat het hier vandaag een nationale feestdag is, onafhankelijkheidsdag voor Catalonië, daarom is alles dicht.
Overigens zijn onze plannen voor de komende dagen iets aangepast. Aanvankelijk hadden wij het plan om, zo mogelijk, door te fietsen naar Valencia, maar dat hebben wij laten varen. Die route is erg zwaar, veel hoge bergen van boven de 1000 en 1500 meter en qua tijd zouden wij het niet halen. In plaats daarvan gaan wij nu hier in deze omgeving wat extra verkennen. Wij willen nu hier naar de kust toe fietsen en Barcelona en Girona wat uitgebreider bezoeken. Er schijnen hier ook nog mooie fietsroutes te zijn. Uiteindelijk eindigen wij dan in Girona waar vandaan onze fietsen worden opgehaald en wij dan ook terugvliegen.
Voor ons is dat allemaal leuk, maar op zich is dat niet zo interessant om daar iedere dag een stukje over te schrijven voor jullie als lezers. Dus zal ik dat vanaf nu niet meer dagelijks doen. Als ik wat bijzonders te melden heb zal ik dat af en toe nog wel doen en anders, blijven wij gewoon tot eind september hier in stilte genieten van alles wat het Spaanse land ons brengt.
Een culturele groet, Paul

• 12 September 2014 - 00:46

Fred:

Ik zal jullie verhalen missen zo voor het slapen gaan. Maar het vooruitzicht voor de komende weken is fantastisch. Relax, geniet en beleef. In Spanje valt veel te genieten.
    Leuke tijd gewenst en misschien weer eens tot "blogs".
    groet
    Fred en natuurlijk ook van Anja maar die leest jullie verhaal pas morgen!

• 12 September 2014 - 08:34

Anneke En Gert:

Ik sluit mij bij Fred aan ook wij zullen jullie dagelijks verslag moeten missen,begrijpelijk als je niet meer onderweg bent dat er minder te melden is, maar ja, je went er aan om op een vaste tijd even jullie spannende innoverende verhalen te lezen, met diep recept voor jullie inspanning. CHAPEAU

• 12 September 2014 - 11:26

Marianne:

Na het vele fietsen kan ik me voorstellen dat het nu ook even lekker is om te genieten zonder verplicht te fietsen elke dag.
    Chapeau voor de prestatie! Ik zal de verslagjes missen maar ben ervan overtuigd dat jullie van deze periode ook weer erg kunnen genieten. Jan en ik wensen jullie een mooie tijd!

• 12 September 2014 - 22:14

Hans & Marjoeke:

Hallo daar, wat leuk allemaal en wat een goed idee om even "samen te genieten".
    Even afzien voor ons, dus balen.
    In ons hart zijn wij enorm jaloers op jullie, maar wij gunnen het jullie meer dan van harte!
    Een goed vervolg van jullie reis. Leuk dat jullie deze omgeving verder verkennen.
    De uitdaging komt nog. Vergeet niet dat Barcelona ook heel, heel mooie dingen biedt.
    Liefs.
    H&M