De reis van Driehuis naar Marbella - Reisverslag uit Marbella, Spanje van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu De reis van Driehuis naar Marbella - Reisverslag uit Marbella, Spanje van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

De reis van Driehuis naar Marbella

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Marijke

14 Maart 2015 | Spanje, Marbella

De autoreis naar Zuid Spanje.

Het is donderdagavond en wij zitten in een kleine bungalow op een parkje van 12 bungalows in Zuid Spanje net iets buiten Marbella. Dit bungalowparkje wordt beheerd door een Nederlands echtpaar, Loes en Willem Martens uit de Hoofdstraat in Santpoort. Hoe klein kan de wereld zijn!
Wat eraan vooraf ging:
Een week geleden op vrijdagmorgen om tien uur vertrokken wij uit de Feithlaan met heel veel zin en leuke herinneringen aan een leuke avond daarvoor, met de kinderen vanwege de verjaardag van Marijke en Floris. De griep hielt Marijke nog een beetje in de greep maar dat mocht de pret niet drukken.
Wij hadden prachtig weer en de weg was rustig. Rotterdam, Antwerpen, Lille, allemaal rustig. Om Parijs te vermijden reden wij daar met een grote boog omheen en bleven de eerste nacht in Rouen slapen. Een leuke stad waar Jeanne D'Arc op de brandstapel terecht kwam omdat zij geen vrouwenkleren wilde dragen. (Nooit geweten!)
De volgende dag opnieuw via doodstille wegen via Le Mans en Tours naar Bordeaux.
Twee incidenten die dag, ten eerste een flinke tik van een steentje tegen de auto, naar later bleek tegen de voorruit. Daardoor ontstond er later op de dag een klein barstje van een paar centimeter. Ten tweede, na een tankbeurt bleef er een waarschuwings-lampje op het dashboard branden. In het boekje stond hierover "Rij naar de dichtstbijzijnde VOLVO dealer."
In de auto direct met De VOLVO dealer in Haarlem gebeld, die vertelde dat het geen kwaad kon en waarschijnlijk wat vervuilde benzine was die wij getankt hadden. Met betrekking tot de voorruit, ging de barst steeds een paar cm verder. Gebeld met de verzekering die ons verwees naar Carglass en die stuurde ons door naar Carglass internationaal. Die belde later terug en afgesproken dat het ruit in Marbella gemaakt zou worden door Carglass in Spanje.
S'avonds Bordeaux bezocht waar wij nog nooit eerder geweest waren. Een hele leuke en vooral gezellige, rijke en aristocratische stad, waar je op veel terrassen en restaurantjes heerlijk kunt eten en drinken.
Op zondagmorgen vroeg moesten wij Les Landes door. Wij vinden het allebei een vreselijk stuk van Frankrijk en nu was het nog een dikke mist ook. Maar tegen de Spaanse grens trok de mist op en werd het landschap weer veel mooiere en afwisselender. Indrukwekkende bergen, veel tunnels en prachtige snelwegen brachten ons via Biarittz, San Sebastiaan en Burgos naar Madrid. Hier moesten wij beslissen of wij daar zouden overnachten en Madrid zouden bezoeken of dat wij dat voor een andere keer zouden bewaren. Na rijp beraad hebben wij voor het laatste gekozen.
Veertig km ten zuiden van Madrid woont een neef van Gerard Witteman, die onze auto op komt halen. Wij hadden hagelslag, beschuit en drop meegekregen om daar af te geven. Dus zo gezegd zo gedaan. Onaangekondigd belde wij daar aan en twee jonge meisjes riepen heel enthousiast "ER ZIJN NEDERLANDERS AAN HET HEK".
Wij werden enthousiast ontvangen en hebben daar wat gekletst en tips gekregen. Er was toevallig ook nog een anders Nederlands stel op visite.
Op advies van Jan Witteman (de neef dus) naar een Parador hotel in Toledo gegaan, vanwege het prachtige uitzicht aldaar. En inderdaad het hotel ligt prachtig en kijkt zo op de prachtige stad Toledo. Omdat het zonde was om deze stad niet te bezoeken nog een dag extra gebleven en de volgende dag de stad bezocht. Inderdaad een prachtige authentieke stad in de originele staat.
De dag daarna op weg naar Granada, onze volgende stop. Daar vlak bij het Alhambra een hotel gevonden en 's middags op de fietsen de stad in. Op advies van kenners de oude Moorse wijk in, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op het Alhambra en daarachter de witte toppen van de Siërra Nevada. In de Moorse wijk barst het van de hippies en straatmuzikanten en andere straatartiesten. Heel leuk om mee te maken. Deze wijk ligt op een stijle heuvel (15%) en voor het eerst konden wij onze E-bike's eens goed uittesten. Ze zijn helemaal goed bevonden.
Na Granada volgde de laatste etappe naar Marbella. Wij probeerden eerst via binnenwegen, maar kwamen daar al snel van terug. Mede dankzij heel veel Europees geld zijn de snelwegen hier werkelijk schitterend geworden. Veelal mooier dan in Nederland.
In Marbella eerst bij Jeroen en Jasper van der Weijden op bezoek gegaan. Dit zijn de twee zoons van Els van der Weijden uit IJmuiden en deze jongens runnen hier een kleine brasserie. Jeroen wist wel een goede slaapplaats voor ons en dat is het bungalowparkje van Loes en Willem Martens. En dat was helemaal in de Roos. Wij zitten hier heerlijk. Vanmorgen om acht uur eerst naar de plaatselijke VOLVO garage geweest. Ik had namelijk twee auto problemen. De dag vóór vertrek ging het dak van de VOLVO niet meer goed dicht. Na een snel bezoek aan de dealer in Haarlem was de conclusie een kapotte sensor. Het tweede probleem was het dashboard lichtje dat niet meer uit ging. Bij de VOLVO garage hier was de conclusie dat er twee verschillende sensoren kapot zijn, maar dat de auto hiermee gewoon naar Nederland kan rijden.
De voorruit reparatie is eigenlijk een groter probleem. De barst is inmiddels uitgegroeid tot 30 cm. De nieuwe ruit is wel aangekomen maar de rubbers eromheen nog niet. Misschien morgen maar het kan ook maandag worden. Als het vrijdag of zaterdag niet gemaakt kan worden laten wij de auto achter bij Naomi, een nicht van Gerard Witteman, die er dan voor zal zorgen dat het in orde komt.
Gerard haalt de auto bij haar op.
Gisteren en vandaag hebben wij hier al heel wat langs de kust gefietst en morgen gaan wij met de auto en de fietsen een dagje naar Gibraltar om met de fiets de rots daar te beklimmen. De fietstocht zelf starten wij toch maar niet vanuit Gibraltar, vanwege moeilijke en drukke wegen, maar vanuit Estepona, waar de auto achterblijft.

Vrijdagavond 13 maart
Vandaag zoals gepland met de auto + fietsen naar Gibraltar gereden en daar vóór de grens geparkeerd. Daarna het verschrikkelijke drukke en eigenlijk lelijke Gibraltar in. Lange rijen auto's voor de grens en ook in Gibraltar heel druk in de veel te nauwe straten. Eerst naar het meest zuidelijke puntje van Gibraltar, het "Europa punt" gefietst.
Daarna de rots beklommen met de fiets. Dit ging regelmatig tot een stijgingspercentage van 20 %. Zelfs met een E-bike is het dan veel kracht zetten en zweten. En daarbij begon mijn spiksplinter nieuwe fiets gevaarlijk te kraken bij de trap-as en de trappers. Bovenop de beroemde rots natuurlijk de apen bewonderd en mooie uitzichten gezien. Het was jammer genoeg niet helder genoeg om Marokko te zien. Al zigzaggend naar beneden en na een klein hapje en drankje. Weer snel de auto in, weg uit deze heksenketel.
Thuis de fiets gesmeerd maar hij blijft kraken. Het kraak geluid met mijn dictafoon opgenomen en dit met een mail verstuurd naar de leverancier van de fiets, de firma Visser in Santpoort. Ben benieuwd wat hij morgen te zeggen heeft. Maar los daarvan zal ik hier toch naar een fietsenmaker moeten gaan om hem te laten repareren. Dus dat ga ik morgen eerst doen.
Morgen gaan wij verder nog even alles voorbereiden en dan willen wij zondag echt van start gaan.

Zaterdagavond 14 maart
Vanmorgen eerst Visser in Santpoort gebeld. Hij kon het geluid ook niet goed herleiden. Ondertussen naar een plaatselijke fietsenmaker gegaan. Die heeft de bout van trappers nog eens extra goed aangedraaid en weg was het geluid. Weer een probleem opgelost!
Vanmiddag hier op het strand geluncht met Naomi, de Nicht van Gerard en Marie Louise Witteman. Hele aardige meid die hier al meer dan tien jaar woont. De hele familie even doorgenomen! Tegen de avond heeft zij ons nog rondgeleid door Estepona waar zij woont, want dat moesten wij toch zeker gezien hebben. En inderdaad is het een leuke plaats met veel bloemen en planten en leuke straatjes. Niet zo druk als Marbella en wat oorspronkelijker.
Vanavond alle tassen opnieuw gepakt en dingen eruit gegooid waarvan wij denken dat wij ze niet nodig zullen hebben.
Morgenochtend brengt Naomi ons een stukje de bergen in zodat wij hopelijk in een dag naar Ronda kunnen fietsen. Daarna parkeert Naomi de Volvo bij haar werk waar deze ook gemaakt gaat worden door Carglass.
Spannend, morgen gaat het echt beginnen!

• 20 Maart 2015 - 10:05

Jan Witteman:

Hallo stoere fietsers, mooi reisverslag ik kijken hoe de reis verloopt! een puntje, Tenzij ze in in Bordeaux ook vier dezelfde torens hebben neergezet gaat foto 5 over Madrid. In het meest rechtse gebouw zit de nederlandse ambassade op de 37 e verdieping of met een heel vervelend uitzicht over de bergen.