Romeinen in Spanje, en ook lekker fietsen. - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu Romeinen in Spanje, en ook lekker fietsen. - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Marijke Kuijeren - WaarBenJij.nu

Romeinen in Spanje, en ook lekker fietsen.

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Marijke

09 April 2016 | Spanje, Mérida

Donderdag 7 april
Na een heerlijke nacht in een broodfabriek geslapen te hebben, en wie kan dat nou nog zeggen tegenwoordig, weer zonder ontbijt op pad. Eigenlijk is dat wel zo prettig om eerst wat te gaan fietsen en dan na 10 of 20 km wat te eten. Ons rantsoen bestaat dan uit sultana's, drinkyoghurt, een banaan en soms een appel. Het ligt er net aan wat wij nog bij ons hebben. Het is opnieuw schitterend weer. Het zou de warmste dag van deze week worden en langzaam pellen wij onszelf uit. Want s'morgens vroeg is het best nog fris.
Na zo'n 25 km bereiken wij het middelgrote stadje Zafra wat volgens de beschrijving een leuk stadje moet zijn. En dat klopt inderdaad. Na het drinken van een kop koffie op Plaza Espana, binden wij de fietsen goed aan elkaar en lopen het stadje in. Veel chique en mooie winkels, maar daar hebben wij geen belangstelling voor, maar ook een paar leuke pleinen met mooie arcaden en leuke smalle straatjes. Er is zelf een Parador. Het zou een stad kunnen zijn om te overnachten, maar 25 km fietsen is wel wat weinig. Dus wij fietsen weer verder. Maar eerst op zoek naar een supermarkt om nieuwe proviand in te slaan. Dat is nog niet zo simpel, maar na veel vragen komen wij dan aan de rand van de stad toch bij een Mercadona terecht. Flink wat ingeslagen en de eerste honger gestild. Vooruit met de geit, wij gaan weer verder. Na een flinke klim over het eerste grindpad van deze route komen wij in het volgende plaatsje aan en zien zowaar een paar picknick tafels staan. Daar hebben wij ons maar eens flink tegoed gedaan aan de ingekochte lekkernijen. (zie foto) Helemaal op de van Kuijeren manier.
Intussen ook alle overtollige kleren uitgedaan want het was intussen 23 graden geworden. De laatste 30 km van vandaag was weer heerlijk fietsen in het zonnetje in korte broek en met een volle maag. Alleen staat er al dagen een flinke noorden wind en die begon alleen maar sterker te worden. Nou wil het toeval dat wij deze reis pal naar het noorden fietsen en dus mag de wind van mij ook wel een keer gaan draaien.
Op het eind Van de middag arriveerden wij in een moderne plaats, Almendralejo. Dit plaats kent maar twee hotels en dus is de keuze niet zo moeilijk. Het werd een groot modern onpersoonlijk hotel, maar met prima kamers.

Vrijdag 8 april
Wij hebben vandaag vier jarigen in de familie. Wil Jabroer, Mieke van Kuijeren, Lia Christiaans en Dante Reuvers. Allemaal van harte gefeliciteerd ;-))
Vandaag een korte fietsdag. Het is nog 34 km naar Merida toe en dat is een mooie vrij grote stad met veel oude Romeinse bezienswaardigheden. Het wordt ook wel het Rome van Spanje genoemd, vanwege de vele Romeinse overblijfselen uit het groot Romeinse rijk in deze stad.
En daar willen wij wel culturele snipperdag doorbrengen.
Dus eerst even 34 km fietsen met een behoorlijke sterke tegenwind en toen over een tweeduizendjaar oude brug de stad binnen fietsen heeft toch wel wat. Het hotel dat wij uitgezocht hadden ligt in hartje centrum op Plaza Espana. Een mooi groot hotel in dat gevestigd is in een gerestaureerd 15de eeuws paleis. De fietsen staan hier veilig opgeborgen, de was is weer eens uitgebreid gedaan en hangt te drogen en wij hebben vanmiddag na een heerlijke lunch al het twee duizend jaar oude amfitheater bezocht en een generale repetitie gezien van een musical in het aangrenzende even oude openlucht theater. Kortom het is weer volop cultuur snuiven hier. Ook wel weer eens leuk voor de verandering. Overigens hebben wij ondertussen ook al wel 235 km gefietst in vier dagen tijd.
Het plein voor ons hotel was vanmiddag toen wij aankwamen doodstil, maar op het einde van de middag waren er duizenden mensen en werd er gedanst en was het een krioelende massa van vooral veel kinderen en volwassenen.
Intussen is het wel weer rustiger en kunnen wij hopelijk rustig slapen.
Morgen dus niet fietsen, alleen maar relaxen en cultureel doen. Wij hebben zelfs een strippenkaart gekocht voor alle bezienswaardigheden. (Wel met 65+ korting natuurlijk)

Ik ga zo weer foto's proberen te plaatsen maar dat is het moeilijkste van deze weblog.
Ik heb bij het eerste stuk van twee dagen geleden achteraf ook nog een aantal extra foto's geplaatst. Dus de echte liefhebber kan die nog eens bekijken.

Een hartelijke cultuur en fietsgroet
Paul

• 09 April 2016 - 15:15

Marianne:

Heerlijk hoor, dat fietsen wat jullie elk jaar weer oppakken. Geen regen deze keer, hoop maar dat wij ook spoedig temperaturen krijgen van boven de 20 graden.
    Als je een land goed wilt zien is fietsen de manier denk ik, ook om je conditie op peil te houden. Als je het dan ook nog leuk vindt en in staat bent het daadwerkelijk te doen is dat helemaal super.
    Groetjes Marianne

• 11 April 2016 - 10:08

Anneke:

Hallo Paul en Marijke.
    wat is het weer leuk om jullie mee te reizen, heerlijk die verslagen.
    Maar wel een beetje zielig slaap je in een broodfabriek ....en dan zonder ontbijt op stap.....
    En jullie hebben oog voor de ooievaars en kinderen hoe gezellig is dat.
    Hoop dat jullie snel beter weer hebben, tot het volgende verslag.
    Wij gaan nu de Linge route fietsen het is prachtig weer dat wordt genieten,,
    Tot gauw liefs Gert en Anneke